Etappe 11: Hoogerheide – Veldhoven

Ook ons laatste bed & breakfast adres in Hoogerheide was weer prima. Na een goed ontbijt vertrekken we voor de laatste fietstocht van deze vakantie. Het is zwaar bewolkt en slechts 11 graden. Opnieuw dus lange broek aan en shirt met lange mouwen. Om 9:30 zitten we op de fiets en zien we donkere wolken om ons heen, maar het is droog en zoals steeds komt de wind uit de goede hoek. We fietsen door de Brabantse Wal, een zeer mooi natuurgebied. Af en toe schijnt de zon en soms vallen er een paar druppeltjes regen. IMG_2556Dus regenjasje aan en zonnebril op.

Na een koffiepauze in Meerle fietsen we verder en komen op bekend terrein. Bij ‘Het Landgoed’ (ten zuiden van Esbeek) genieten we buiten op het terras (terrasverwarming aan) van koffie en gebak/tosti. 20160515_135443Daarna fietsen we via Hoogeloon en Oerle naar Veldhoven waar we om drie uur aankomen.
Dagafstand: 102 km
Tijd: 4:34
Gem. snelheid: 22,4 km/u
Totale afstand: 1187 km

Etappe 10: Kamperland Hoogerheide

20160514_15482220160514_134932Vandaag weer om dezelfde tijd opgestaan om te ontbijten, maar voor de eerste keer met regendruppels tegen de raam. Ook hier was het ontbijt weer goed verzorgd en konden we om9;15uur vertrekken voor de volgende etappe naar Hoogerheide. Zoals voorspelt met flinke bewolking en 10 graden frisser. Dus lange kleren aan. Op naar de veerpont naar Veere, maar daar aangekomen, bleek dat de boot pas 1,5 uur later zou vertrekken. Dat was dus veel te lang wachten en zijn we omgefietst via Vrouwenpolder. Voordeel wel dat we maar een klein stuk wind tegen hadden en vervolgens tot aan Middelburg weer in de rug. Op de markt in Middelburg tijd voor een koffie en daarna verder via de LF13a de Schelde Rhein route. Vaak weer met de wind in de rug lekker opschieten. In Waarde tijd voor een boterhammetje en met deze temperatuur toch maar binnen genuttigd. Nog maar 25KM te gaan en wind in de rug zijn we vroeg in Hoogerheide aangekomen;tijd voor een wijntje in dit Domaine Haute Bruyere. Mooie overnachtingsplaats waar we zo de wijn uit de winkel beneden zouden kunnen halen. Misschien later dan. Nu eerst tijd voor een biertje.

Vandaag: 96km, gemiddeld 21.2, max33.5km, 4;33uur.

Etappe 9 Poeldijk-Kamperland

102 km 20,6 gem
Vanmorgen om 9.15 uur vertrokken vanuit B & B the Little Flower in Poeldijk. Weer is als altijd weer zonnig en droog maar toch, er komt een kentering. De wind is nl. erg koud waardoor de gevoelstemperatuur aardig aan het dalen is. Vooral als we aan de zee of door de duin fietsen en de wind schuin van achter waait voelt het koud aan. Maar wat zeuren wij nu met al dat mooie weer dat we hebben gehad en de wind die met ons meedraait. We rijden nu richting haven Rotterdam en nemen bij Maassluis het veer en rijden naar Rozenburg en Brielle. Hier rijden we even door het stadje en nemen een kijkje in de kerk. Cor en ik trekken de stoute schoenen aan en beklimmen de toren met 318 treden. Mooi uitzicht over Brielle. Vanuit Brielle rijden we zo snel mogelijk naar Stellendam over de Haringvlietsluisen. Daar wacht nl. de Vader van Dirk die daar in de buurt woont. Samen met hem drinken we een lekker bakkie koffie in de haven van Stellendam. Daarna verder via de Brouwersdam naar Renesse waar we weer een supermarkt aandoen en aan het strand van Renesse weer een lekker broodje nuttigen.
Dan verder naar de Oosterscheldekering en hiervoor moesten we over een aantal schelpenpaden en de combinatie rulle schelpenpaden en het gewicht aan de voorvork ontlokte bij Kees de kreet “diegene die vandaag het stukje schrijft op de site mag er gerust opzetten dat ik er schrik van had” hetgeen door mij wordt beaamd. Zoals we een paar dagen terug over de Afsluitdijk werden geblazen zo vliegen we nu weer over de Oosterscheldekering en komen we aan in Kamperland waar we ons installeren in B & B d’oude Smidse. De man 2 Leffe blond en het fietsen is al weer vergeten. Op naar morgen

imageimage image

Etappe 8: Bergen aan Zee – Poeldijk

image image imageNadat we gisterenavond in Bergen “om de hoek” wat gegeten hadden en een korte wandeling gemaakt, zijn we op tijd in ons mandje gekropen. Het hotelletje waar we sliepen, was een klein, simpel hotelletje, maar wel met heel aardige uitbaters. De vrouw des huizes heeft keurig een aantal fietskleren van ieder gewassen.

Vanmorgen om 08.30 een eenvoudig maar voldoende ontbijt en om 09.20 op weg naar Poeldijk . We moesten direct “omhoog” de duinen in, maar wel door een heel mooi gebied. Om 11.20 hebben we in Bloemendaal koffie gedronken en zijn uiteindelijk via Het Kopje van Bloemendaal, daar waar de happy few woont, naar Noordwijk gereden. Daar in een supermarkt onze lunch bij elkaar geshopt en in de duinen gepicknickt.

We zijn op weg naar Poeldijk nog naar het Nationaal Monument 4-5 mei op de Waalsdorpervlakte gereden, om dit eens echt te zien. Het blijft indrukwekkend om de gevallenen van WO 2 te herdenken.

Om 16.45 aankomst in Poeldijk bij B&B Little Flower. Mooi pand met dito kamers. Vanavond in de buurt, Wateringen, naar de Chinees. En by the way: Cor zeurde al dagen over “ne grote cola”. Nou die hebben we dan maar ergens bij ’n MAC gehaald.

We hadden vandaag toch weer  110,5 km op de teller. Nog 3 etappes te gaan!!

etappe 7 Makkum – Bergen aan zee

IMG-20160511-WA0000IMAG1047Vertrokken vanuit Makkum en meteen daarna over de afsluitdijk. De wind schuin van achter en 34 km rechtdoor met onderweg nog even een korte stop bij het monument. Verder over de smalle weggetjes in de punt van Noord Holland richting de duinen. Door de duinen over mooie fietspaden genoten van de schitterende natuur. Door de gunstige wind hadden we om 14.45 de 98km er al opzitten.

Etappe 6 Ee-Makkum

imageRondje Nederland
Ee-Makkum 87 km gem 20,7
Vanmorgen om 9.15 vertrokken uit Ee en via Dokkum langs de Waddenzee richting Franeker. Ondertussen even gestopt bij de hoogste terp van Friesland met daarop een kerkje. in Franeker even gestopt voor bezichtiging planetarium van Eise Eisinga. Indrukwekkend wat een autodidact voor elkaar kan krijgen. Daarna naar de supermarkt en in het park gepicknickt. Dan verder naar Harlingen waar we het stadje per fiets hebben bezichtigd. Eindpunt vandaag is Makkum, je weet wel van het aardewerk, Weer was weer fantastisch, zon iets minder prominent maar wel weer wind mee.

Jos

imageimageimage

Etappe 5: drie provincies op een dag

Vanmorgen lekker kunnen uitslapen en pas om 8;30uur aan het uitgebreide ontbijt. Via het glooiende land de Hondsrug genoemd, zijn we naar de stad Groningen gereden. Onderweg hebben we besloten om via Pieterburen en de Lauwerszee naar ons adres in Ee te rijden. Het weer zit ons behoorlijk mee, de temperatuur is weer ver boven de 25 GrC en de wind meestal in de rug. Alleen nu nog wat te eten zoeken. Op maandag is hier alles dicht, dus moeten we misschien wel zelf de vis gaan vangen. Water is hier genoeg.

Etappe 4 van Almelo naar Gasselte

Vanmorgen in De Opkamer op verzoek van de uitbaatster om 08.30 ontbijt. De Opkamer is een groot herenhuis, waar de Nederlander en zijn Engelse vriendin een aantal kamers hebben opgeknapt voor B&B gasten.

Het ontbijt was goed en ruim voldoende. Voor we konden ontbijten hebben we ruimschoots de tijd gehad om al onze spullen goed in te pakken en de fietsen startklaar te maken.

Dirk-Jan had pech met zijn achterband: nieuwe buitenband was ingecalculculeerd, maar 2 keer een slappe binnenland niet. Maar dat kwam uiteindelijk weer goed.

Om half 10 konden we op pad.

Eerste stop was om iets over 12en in Coevorden. Daar hebben we bij de Jumbo inkopen gedaan voor de lunch, die we in Zwinderen ” gepicknicked ” hebben.

Vanuit Zwinderen zijn we naar Orvelte en daarna naar Kamp Westerbork gereden. Zeer indrukwekkend!!

Bij Boomkroonpad nog wat gedronken en toen door naar Gasselte, waar we 17.30 aangekomen zijn. Mooie uitspanning.

3de etappe Pannerden – Almelo

Vandaag weer een mooie fietsdag. In plaats van de route zoals op de website staat, besluiten we een alternatief te fietsen. We gaan via Arnhem naar Hoenderloo. Hoe dichter bij Hoenderloo komen hoe drukker het wordt. We zijn ruim op tijd om eerst nog onze lunch in te kopen en op te eten. Dan een plekje langs het Giro parcours vinden en met heel veel anderen afwachten… Wat zie je dan… een kopgroepje met een renner van Lotto Jumbo… en dan minuten later het peleton met de roze trui… Nadat de volgautos zijn gepasseerd kunnen we over het parcours onze weg vervolgen naar Beekbergen. Nu moeten we de route naar onze eindbestemming zien te vinden. Dat gaat tegenwoordig heel handig met die navigatie apparaatjes. Wel is de uiteindelijke afstand ruim 115 km. Ook komen we nog langs de stay ok van het brabantia fietsweekend in Gorsel. Daarna kilometers maken met tegenwind tot in Almelo. Hier zitten we nu in een oud herenhuis met ruime kamers. ‘S avonds lekker buiten kunnen eten bij Niels Nielz…

20160507_201452-1

2e etappe Belfeld-Pannerden

Vandaag was het weer nog mooier dan gisteren en nu overwegend wind mee. Kwamen weer iemand van Brabantia tegen nl. Norbert Piket. Zijn foto staat reeds op de site twc-atb-Brabantia.nl. Eerste stop bij Brouwerij Hertog Jan. Was nog niet open. Hadden wij weer. Even wachten dus. Komen we in het café van Hertog Jan en wat denk je dat wij bestellen, jawel koffie. De man keek ons een beetje raar aan. Inmiddels hadden we toen onze eerste lekke band van Dirk achter de rug. Verder richting Milsbeek, Groesbeek en Millingen a/d Rijn. Hier hebben we onze eerste heuveltjes. Ik rijd hier over een grote bout die midden op het fietspad ligt waarvan de gevolgen pas na Millingen zichtbaar en hoorbaar waren. Hier kreeg ik nl. een klapband als gevolg van schade die de bout aan mijn wiel aangericht had. Repareren dus en gelukkig was er een fietsenwinkel in de buurt voor een aantal nieuwe banden.
Vandaag voor het eerst gepicknickt. In Gennep naar de Jumbo, vervolgens in het Buiten-gebied lekker eten. Was voor herhaling vatbaar en goed voor de beurs. Het voordeel van het mooie weer. In Pannerden aangekomen weer een hele mooie en luxe B&B. Paar weizen achterover, douchen en op de fiets naar Zevenaar waar we lekker hebben gegeten. Op naar morgen, naar Almelo. Misschien zien we nog iets van de Giro.
Totaal vandaag 102 km + 10 km voor het eten. Gem. 20.6 km.